torsdag 31. mars 2011

Transport i EU kan bety så mangt

EU har denne uken kommet med hvitboken ”Transport 2050”. Formålet er blant annet å redusere klimautslipp fra sektoren. Så langt så vel. Dette er tross alt både viktig og inn i tiden. Planen er derimot ganske ambisiøs. Transport i Europa som vi kjenner det i dag skal snus på hodet frem til 2050. Og dette koster penger. Det er vel kanskje da de fleste tenker at dette er vel noe optimistisk. EU anslår at det må brukes 1.5 trillioner Euro mellom 2010 og 2030 for å lykkes. Men da er vi jo bare halvveis. Så må vi ikke glemme at vi fremdeles herjes av en finanskrise med en påfølgende kuttegalskap i offentlige budsjetter. Hvor mye som kuttes vet vi ikke. Men det er ikke utenkelig at EU-landene kollektivt kutter en tilsvarende sum i sine budsjetter, og det på kun fire år. Da blir det fort utenkelig å investere samme sum på vei, bane og luft de neste 20 årene. Valg av transportmidler under møtet til lederne for de nasjonale partiene i European Peoples Party skapte også overskrifter forrige uke. Tysklands Angela Merkel ankom møtet ikke uventet i en Audi A8. Det var først når Frankrikes statsminister Francois Fillon ankom i samme modell at spekulasjonen om samrøre oppsto. Slovakias statsminister ble derimot utropt til fellesmarkedets dronning. Hun ankom i en Volkswagen Phaeton. Denne er kjent for at skallet blir lagd i gamle Øst-Tyskland, motoren i Ungarn og skrudd sammen i Dresden. Sveriges statsminister måtte ty til en kinesisk bil, nemlig Volvo. Hvor veien går fra dette vet vi ikke, men la oss håpe det er penger igjen til å asfaltere den. Av Robert Hansen

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Brusselinstitusjoner


Vis Brussel i et større kart